12 Maret 2018

Belanjawan Pertahanan 2018/2019 Meningkat 12,9%

12 Maret 2018


RBAF Blackhawk helicopter (photo : click and render)

Belanjawan Pertahanan 2018/2019 Dibentangkan Semasa Majlis Mesyuarat Negara Tahun 2018

BANDAR SERI BEGAWAN - Yang Berhormat Pehin Datu Lailaraja Mejar Jeneral (Bersara) Dato Paduka Seri Haji Awang Halbi bin Haji Mohd Yussof, Menteri Pertahanan II telah membentangkan belanjawan pertahanan semasa sesi pagi permesyuaratan Majlis Mesyuarat Negara kali ke-14 hari ini.

Anggaran belanjawan bagi Kementerian Pertahanan telah diperuntukkan pada tahun kewangan 2018/2019 ialah $492,754,700.00, yang merupakan peningkatan sebanyak 12.9 peratus daripada peruntukan yang telah diluluskan pada tahun kewangan yang lalu. 

Menteri Pertahanan II mengesahkan bahawa pertahanan sebagai salah satu asas yang kukuh dalam melindungi kedaulatan, keselamatan dan kestabilan negara yang kemudiannya membolehkan usaha yang lebih berkesan untuk mencapai agenda pembangunan dan kemakmuran negara, seperti yang dijelaskan di bawah visi negara Wawasan 2035.

Kenaikan peruntukan pertahanan menandakan komitmen Kementerian Pertahanan dan Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB) bagi melaksanakan pelbagai program yang akan mewujudkan bidang-bidang hasil utama dan strategik yang akan mengekalkan kesediaan tahap tertinggi, serta memastikan keberkesanan diplomasi pertahanan negara melalui peluang kegiatan-kegiatan kerjasama pertahanan serantau dan antarabangsa. Pelbagai program ini, yang termasuk pembangunan tenaga, kerjasama pertahanan, latihan, pelaburan teknologi, serta penyelenggaraan dan peningkatan infrastruktur / aset, akan dipantau secara konsisten dan dikaji semula untuk memastikan strategi organisasi akan terus teguh dan responsif terhadap landskap strategik dinamik. 

Selaras dengan keperluan strategi keselamatan negara yang menyeluruh ke arah pencapaian Wawasan 2035, peranan Kementerian Pertahanan dan ABDB dalam menyumbang kepada pendekatan secara keseluruhan negara dalam melindungi keamanan dan kestabilan Negara Brunei Darussalam bersama agensi keselamatan negara , pihak berkuasa kerajaan, organisasi akar umbi dan pemain sektor swasta juga akan terus ditegakkan.

(BruMindef)

141 komentar:

  1. kalau brunai....tabik percaya lar....kalau malaysie..habuk pon tarak....mrca start nego 2025..sign kontrak 2030...malaysie beli submarine...start bincang 2040....kah kah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahaha...malaysia tuh cakap banyak lah,tong kosong nyaring bunyinya

      Hapus
    2. hqmpir saya ucap tahniah malaysia.. tidak tahu ternyata brunei ni naik anggaran. maaf maaf maaf

      Hapus
    3. Pertama indonesia ingin mencapai wawasan indonesia perlu mebanyakan export Barangan supaya gak angap sebagai negara pengexport tki terbesar dunia, negara g20 gak boleh lagi export tki terbesar dunia malu dong bahawa negara g20 gagal menjadi penexport terbesar dikalangan Tenrtangga asean ..

      Jokowi udah marah2 pada menteri perdagangan export udah ketinggalan dari vietnam dan bakal tinggalkan oleh myanmar. Itu patut menjadi kesedaran kepada warga indonesia itu, sepetut indonesia punya wawasan supaya gak lagi menjadi pengexport tki terbesar dunia, china sendiri berjaya kurangkan export tenaga kerja china di export ke luar negara

      Hapus
    4. bhahahahha MRCA sign 2030, IFX 2025 sdh bisa produksi masal. nnti malaysia beli IFX saja klo bgtu

      Hapus
    5. GDP Indonesia sudah tembus mencapai 1 trilion dollar.. Malon yang miskin pun tak mampu kejar.. kih kih kih

      Hapus
    6. Berikut data rasio utang Indonesia-Malaysia terhadap PDB dalam 10 tahun terakhir:

      Tahun Indonesia Malaysia
      2007 32,33 persen 41,22 persen
      2008 30,25 persen 41,24 persen
      2009 26,48 persen 52,81 persen
      2010 24,52 persen 53,51 persen
      2011 23,1 persen 54,26 persen
      2012 22,96 persen 53,3 persen
      2013 24,8 persen 54,7 persen
      2014 24,7 persen 52,7 persen
      2015 26,9 persen 54,5 persen
      2016 27,9 persen 53,2 persen

      Hapus
    7. https://www.merdeka.com/uang/perbandingan-utang-indonesia-vs-malaysia-10-tahun-terakhir.html

      Hapus
    8. Joglo.. memang la indon dapat mengurnagkan hutang negara sebab dapat banyak barang hibah... pembangunan pun slow.. duit simpan utk ahli politik buat kekayaan mereka sahaja...

      Hapus
    9. Malon di rasuah sampai bangkraps dan hutang menggunung dan 60% aset negara di jual.. tapi tetap tak bisa shoping barang premium.. macam Apache & Su 35.. Malon miskin ada Wang tak?

      Hapus
    10. dein@ mana asa facta macam itu. memang anggaran besar ya jelas mengurangkan utang. jangan suka angkat bakul dalam lemari.. malon lah sarang rasuah. takde transparansi. pastilah duit masuk kantong pejabat yang rata² korup. kau ni.. kena baca pribahasa... muka bercermin pecahlah kaca.... tak kuat ko lihat kenyataan negeri kau

      Hapus
    11. Beda korupsi di indobesia dan malasya..
      Di indonesia hasil korupsi kekayaannya disembunyikan, kalo di malasya hasil korupsi dibangga dan di perlihatkan ke umum tidak ada rasa khawatir akan di tangkap contoh rosmah bini najib

      Hapus
    12. Sehingga sekarang jokowi marah2 pada warga indonesia masih mahu export tki ix ix ix, malas masih mahu export tki, gak mahu tingkat export Barangan

      JOGLO YOGYA/ JAVA HOUSE cuba baca kami pendapatan dalam export Indonesia ok ix ix ix..

      Jokowi udah marah2 Pendapatan dalam negara masih banggakan ix ix ix Cuba kamu samakan pendapat dalam negara india pasti lebih tinggi dari indonesia, export india tak jatuh dari bangladesh ok, india rakyat ramai dari bangladesh ok tapi export india tak jatuh

      Negara g20 masih ketinggalan dari miskin macam malaysia ok

      Apa menteri perdagangan indonesia buat

      Warbyazah adalah penyokong puak sodom isreal dah datang dah ok

      Hapus
    13. Mahairi,utang negara ko dah sampe 60% tapi ko masih cakap sembang...Angkut bakul sendiri lah tuh Wkwkwk

      Hapus
    14. https://international.sindonews.com/read/1288966/40/indonesia-nomor-10-importir-senjata-terbesar-di-dunia-1520844422

      Hapus
    15. Indonesia increased its arms imports by 193 per cent between 2008–12 and 2013–17

      Terima kenyataan nya ya Jiran..

      Hapus
    16. malaysia juga nomor wahid importir senjata trol dan hoax. dibuai angan angan nyamaaaaannn wakakak.

      Hapus
    17. Kalau negara G20 ketinggalan dari si Malon miskin kenapa juga Malon miskin tak shoping2.. Malon ada Wang tak.. ganti pesawat usang dan beli sparepart? Beli heli attack lah setarap Apache atau pesawat mahal macam SU 35? Kih kih kih

      Hapus
    18. Malon Destroyer Tanya menteri perdangangan kamu itu kenapa masih Tingkat export tki Tak malu ke dong, masil gagal atasi vietnam mula tingkat export dan myanmar akan atasi indonesia berapa ketika

      Hutang malaysia baru 50% tak membebankan pun ia,

      Negara g20 masih gagal tingkat export, jokowi marah2 gak mahu lagi indonesia menjadi negara export tki terbesar di g20 dan asean,

      Kalau beli apache dari export tki bikin malu aje dong . Sebab itu jokowi marah pada warga indonesia yg gak mahu lagi menjadi negara export tki itu..

      Malaysia dan thailand negara miskin Yg tak termasuk dalam g20 tapi export lebih tinggi dari vietnam yg berjaya tinggalkan indonesia dari segi Export itu, malaysia tak export Tenaga kerja keluar negara guna perusarahan ok

      Hapus
    19. eleh itulah negeri malaysia tak ada tranparancy. semua data songlap bias. di buat baik baik saja. manteri urusan rasuah pun takluk pada pemangku jawatan. tak ada yang open management. jadilah buat tutup saja. maka ko tak tahu macam mana pertanian ko bisa cukupi makan ramai penduduk malaysia. paling import beras pula. itulah yang ko harus reformasi goverment ko orang ok. masa ini malaysia mirip dengan indonesia sebelum reformasi ok. baik di hadapan, busuk di belakang

      Hapus
    20. Mahatai siapa yang mengemis minta TKI.. lucu nya menteri kau pun takut jika Indonesia menghentikan pengiriman TKI Kat Malon yang pemalas..
      Hutang malon tu dah dalam tahap mengkwatirkan.. maka nya Najib jual aset negara Kat china.. berbeda dengan Thailand & Vietnam yang masih suka shoping alutsista, Malon ni benar benar miskin tegar tak ada shoping Alutsista seperti Jiran nya.. ambil meriam hibah pun sampai pending kerana tak da Wang kasian sangat lah wakikikikik

      Hapus
    21. Wkwkwkwkk,,, mrca kontrak 2030 ifx udh produksi msal berhubung malaysia yng miskin ini ga mampu beli cash boleh ko kredit k indonesia byar nyicil smpai kiamat.. Hahaaa

      Hapus
  2. Malingsial itu punya dikit uang belaga, sok jago, sampe2 geser2 patok perbatasan.
    Yg lucu saat mendirikan mercu suar di karang unarang, di bentak TNI AL kabur terbirit birit...persis maling ketangkep.
    Akhirnya dengan malu2 di bongkar sendiri...ha ha ha...
    Masih punya muka ga yaa tentara maling itu ke rakyat malingsial...?
    Atau mukanya pake topeng

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pake topeng beruk Wkwkwk

      Hapus
    2. Hai bukan ke yg suka pake topeng beruk ni ada dalam budaya jawa indon.. barongsai ke apa namanya... hahahahaa.. sendiri yg cipta tapi ngak mengaku.. kesian indon.. hahahahha

      Hapus
    3. Beruk malon lebih terkenal pandai mencuri & claim kih kih kih

      Hapus
    4. hahahahahaha.... Terbaik Dein...

      Hapus
    5. Dein,indonesia ada tari topeng beruk,tapi orang cem beruk ko lah tuh Wkwkwk

      Hapus
    6. gak usah pake topeng yang tidak pake topeng juga ada. tarian topeng malon ehh topeng monyet lupa dah

      Hapus
    7. Tengok beruk malon
      https://lh3.googleusercontent.com/33kXdg0nBtcwKSkDqX5kt-kulOqnvu4ACDFEWM74cy3Jxcoo3yaFGpzpWt-mjpmpOd1PfbqDfw=w1920-h1080-p

      Hapus
    8. http://www.theindependent.sg/malaysia-losing-to-indonesia-says-bloomberg/


      @Maha....baca ya......

      Hapus
  3. Brunei kamu boleh nak hibahkan lg black hawk kpd malaysia keh

    BalasHapus
    Balasan
    1. iya itu gan. kenapa pasang foto blackhawk
      . tak takut kena order hibah negara jiran kah kahkah

      Hapus
    2. Indon terima barang hibah lagi banyak dari malaysia terima barang hibah tau.. negara g20 pun terima barang hibah ye... 😆

      Hapus
    3. Malon miskin bisa beli apache,Su 35, Nasam 2 tak? Malon miskin ada Wang tak untuk shoping Alutsista seperti Jiran nya? Wakikikikik

      Hapus
    4. indonesia terima hibah tapi tak minta pun. nah malon ngaku kaya kok mahu barang hibah. ludah terbuang jilat sendiri. kena azab ni rasa² nya malon. suka menghina negara orang. akhirnya dibuka aibnya oleh allah. nauzubillah summa nauzu illah

      Hapus
    5. Si tua@ betul tuh bro,malon nih kena azab dari Allah

      Hapus
    6. kalo ketemu malon kita suruh rajin ibadah dulu aja bro mat rempit@ kahkahkah

      Hapus
  4. hibah 4 blackhawk brunai saja,...tak de wang nak up grade...tak de wang operational....baik pbb segera berikan bantuan kepada malaysie yg otak banana tu....kih....kih

    BalasHapus
    Balasan
    1. mereka sedang concern ke masalah halimunan gan. helikopter mau langsung upgred halimun. jet pejuang pula halimun. nah yang susah. wang belanja pon halimun. susah nak urus dah

      Hapus
    2. Everything halimun hahaha

      Hapus
    3. Everything is halimun Wkwkwk

      Hapus
    4. Salam kapal halimunan indon alias kri klewang yg ghaib sampe skrg ngak muncul2... pergi mana pakkk 😆😆😆😆😆😆

      Hapus
    5. Salam KD Sri inderapura sebuah kapal besar berbobot 9000 ton bisa halimunan tanpa bekas di bakar malon kih kih kih

      Hapus
    6. mereka cuma salah pencet tombol BURN sahaja. canggih memang kapal diraja.

      Hapus
    7. Military Budget pun halimun.. hahahahaha

      Hapus
    8. Tas rosmah n altantuya pun halimun Wkwkwk

      Hapus
  5. sebelum cakap militery...sekarang ada rule
    1.harus tunjuk surat asli kemerdekaan negara
    2.siapa pahlawan kemerdekaan negara?

    kalau tak ada poin diatas...tak boleh cakap2 militery kih...kih

    BalasHapus
    Balasan
    1. Cer indon tunjuk surat kemerdekaan mereka... nak tau siapa yg bekerja dgn belanda semasa belanda menyerang acheh ye... org jawa ye. 😆😆😆

      Hapus
    2. Malon dapat sedekah kemerdekaan setelah jilat Juni ratu Ely Kat London kih kih kih

      Hapus
    3. nyaman jadi servant nya british. tapi ada syaratnya. perjudian harus di bolehkan ada.. hahaha haduh berat syarat tuh

      Hapus
    4. Malon gemar berjudi kat genting wkwkwkwk

      Hapus
    5. Jika tanya senjata apa merdekakan indonesia bamboo rencing ok Sebab terlalu bodoh sehinggakan tak tahu menbezakan juragan belanda dan sir british Sedang bercuti di surabaya itu, sepatut kamu bunuh juragan belanda Sebab terlalu bodoh tersalah bunuh british officer, itu menunjukan kebodohan palawan kamu itu,

      Cuba kamu baca sejarah Palawan kami di perak berjaya bunuh British officer jww birch

      Jika baca sejarah indonesia pun Palawan inport dari made in japan dan belanda kalau tak Inport tak merdeka Indonesia ini Ok...

      Jangan ingat kami tak menbaca sejarah Indonesia ini

      Hapus
    6. https://en.wikipedia.org/wiki/National_Hero_of_Indonesia

      Semoga @Maha bisa baca apa arti perjuangan...

      Hapus
    7. Mahatai otak 1cc indonesia banyak pahlawan dengan keberanian luar bisa berperang terbuka dengan penjajah.. bukan cerita pahlawan malon yang macam case jenayah tu .. Malon pengecut merdeka hasil sedekah itu adalah fakta.. wakikikikik

      Hapus
    8. mahatair@ kamu tahu jendral inggris modar dari cerita kakek kamu kah????? apakah kakek kamu sudah jadi pelayan british masa itu??? waw jelas sudah sebab kamu marah. kami berjuang waktu itu. tak lihat ada bos kamu. hahaha.. british mau menjajah kami.. tak menang pun. banjir darah jadi. british tidak untuk disembah. kemerdekaan tuh diperjuangkan dengan tetesan darah. bukan menyembah penjajah. mana ada pahlawan import. kamu mendahulukan kehendak tuhan. siapa tahu amerika bom jepon?? juga perjuangan berunding dan perang masih kami lakukan selepas maklumat merdeka. demi apaaa??? deeemiiii apaaaa??? demi merdeka. karena kami merasa sama manusia. bukan budak (slave)

      Hapus
    9. Malon Destroyer@ apa benar ada??? surat maklumat merdeka pun hibah

      hahahaha
      sumpah baru tahu

      Hapus
    10. Ini palawan kamu inport dari beland ok

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moch._Idjon_Djanbi

      Kalau tak ada jadi goblock kamu tak tahu bezakan juragan belanda dan British officer

      Hapus
    11. Ini bukti kemerdekaan kamu dibantu oleh japang ok..

      http://goencakep.blogspot.my/2012/06/pihak-jepang-yang-membantu-kemerdekaan.html?m=1..

      Jadi indonesia tak ada palawan semua palawan terpaksa ikut arah dari juragan belanda dan oni japang, palawan indonesia sebenar adalah japang dan belanda ok, terima aje hakikat palawan kamu Inport dari japang dan belanda ok

      Hapus
    12. Kuala Lumpur sedang diguyur hujan lebat ketika puluhan ribu orang berduyun-duyun menuju Stadion Merdeka. Pagi, 31 Agustus 1957 itu, upacara penyerahan kedaulatan dari tangan Inggris akan digelar.

      Tunku Abdul Rahman, seorang alumnus Universitas Cambridge yang didaulat menjadi Perdana Menteri, sudah bersiap-siap membacakan teks pemasyhuran kemerdekaan. Saat hujan reda, sekitar pukul 8, upacara pemasyhuran kemerdakaan Malaysia pun dimulai.

      “Bahawasanya kerana telah tibalah masanya bagi umat Persekutuan Tanah Melayu ini mencapai taraf suatu bangsa yang merdeka lagi berdaulat sama setimpal kedudukannya dengan segala bangsa seluruh dunia.”

      Di hadapan lautan manusia, di Stadion Merdeka Kuala Lumpur, Tunku Abdul Rahman mengucapkan kata-kata itu untuk menandai kemerdekaan Tanah Melayu. Sejak itu, secara de facto dan de jure, Malaysia bukan lagi jajahan Inggris, walau saat itu Indonesia tetap mencurigainya sebagai “Negara Boneka Inggris”.

      Pemasyhuran kemerdekaan itu dipersiapkan dengan matang. Pada pukul 24.00 tanggal 30 Agustus 1957, digelar upacara penurunan bendera Inggris, Union Jack, di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur. Ini untuk menandai berakhirnya penjajahan Inggris di Tanah Melayu, sekaligus menandai lahirnya Negara baru yang “berdaulat, setaraf dan setimpal dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia”. Bendera Persekutuan Tanah Melayu pun dikibarkan.

      Pagi harinya, tujuh battalion tentara Malaysia ikut dalam arak-arakan menuju Stadion Merdeka. Merdeka terdiri dari Rejimen Persekutuan, Skuadron Isyarat, Skuadron Jurutera, Tentera Laut Diraja Tanah Melayu, Tentera Laut Simpanan Diraja Tanah Melayu dan Askar Sivil Persekutuan.

      Para sultan, tokoh masyarakat, dan sesepuh turut hadir. Demikian juga Sir Donald MacGillivray yang menjadi orang nomor satu di Malaysia sebelum merdeka. Tampak pula pemimpin-pemimpin negara persemakmuran Inggris atau Commonwealth.

      Sejumlah pemimpin negara tetangga juga turut menjadi saksi pemasyhuran kemerdekaan Malaysia.Di antara mereka adalah pemimpin Thailand, Vietnam, Burma, Kamboja, Singapura, Jepang, India, Pakistan, Hongkong, Jepang, India, Pakistan, Afrika Selatan, dan lain-lain.

      Upacara pemasyhuran ini punya gaung yang kencang di dunia internasional. Apalagi, dengan persiapan yang cukup, acara ini diliput media-media internasional dan disiarkan ke seantero dunia.

      Secara keseluruhan, pemasyhuran kemerdekaan Malaysia berbeda jauh dengan proklamasi kemerdekaan Indonesia. Tanpa persiapan yang matang, upacara proklamasi itu hanya dilangsungkan di kediaman Sukarno, di Jalan Pegangsaan Timur 56, Jakarta Pusat, dan bukan di Lapangan Ikada (Monas) yang biasa digunakan untuk menghimpun massa. Karena itu, detik-detik pembacaan teks proklamasi pun tidak dihadiri ribuan rakyat.

      Malam hari, 16 Agustus 1945, duet Sukarno-Hatta diculik para pemuda di Rengasdenglok. Dwi tunggal ini dipaksa agar segera memproklamasikan kemerdekaan Indonesia esok hari. Sukarno sendiri sebenarnya menilai tanggal 17 Agustus terlalu mepet. Segala sesuatunya belum dipersiapkan dengan matang, walaupun sebelumnya sudah dibahas di BPUPKI dan PPKI.

      Teks proklamasi juga dibikin secara kilat di rumah Laksamana Maeda, di Jalan Imam Bonjol 1, Jakarta Pusat, oleh Sukarno, Hatta, dan Ahmad Soebarjo. Karena itu, bila dilihat versi aslinya, teks proklamasi penuh dengan coret-coretan tulisan tangan. Isinya singkat dan padat.

      “Kami bangsa Indonesia dengan ini menjatakan kemerdekaan Indonesia. Hal-hal jang mengenai pemindahan kekoeasaan d.l.l., diselenggarakan dengan tjara seksama dan dalam tempo jang sesingkat-singkatnja.”

      Bung Karno membaca teks proklamasi itu untuk menandai lepasnya Indonesia dari belenggu penjajah. Setelah itu, sang saka merah putih dikibarkan dan hadirin menyanyikan lagu Indonesia Raya.

      Tak ada perwakilan Negara-negara lain yang menghadiri upacara proklamasi itu. Jepang, si penjajah yang kalah perang melawan Amerika, juga tidak menggelar seremoni resmi sebagai tanda penyerahan kedaulatan ke tangan bangsa Indonesia.

      Hapus
    13. Malon di ada ada kan pahlawan.. padahal mereka tak pernah melawan penjajah merdeka saja hasil sedekah..wkwkwkwkwk
      Mahatai dungu pahlawan asli Indonesia ada ratusan.. ijon djambi pendiri kopassus kedudukan nya bukan pahlawan kemerdekaan

      Jepang tak punya kuasa apapun untuk memerdekakan Indonesia malah menetapkan status quo pada Indonesia karena terikat pada sekutu untuk mengembalikan Indonesia kepada penjajah asal nya.. berbeda dengan malon yang harus jilat jubor britsh dulu untuk dapat sedekah merdeka wakikikikik

      Hapus
    14. Siapa palawan negara Indonesia palsu, palawan di inport dari belanda dan japan itu palawan sebenar, tahu tak apa maksud palawan orang perjuang sambal lawan menegak kebenaran, Sepatut palawan sebenar indonesia ialah dari belanda dan japang, tampa palawan japang dan palawan belanda indonesia tak merdeka

      Sir Donald MacGillivray Tandatangan kermerdekaan tanah dan menyerah tanah melayu pada orang melayu itu patut kamu sedar ok, kamu jangan cuba putar belik fakta cakap Sir Donald MacGillivray yg merdekaan tanah melayu,yg tuntut kemerdeka tampa penunpahan darah Tunku ok, Kemerdekaan tanah melayu iktiraf oleh mana2 bangsa ok

      proklamasi kemerdekaan Indonesia tak bisa pakai kerana tak iktiraf oleh mana banggsa dunia ini, seperti amerika tak ikfiran kemerdekaan kerana gunakan proklamasi Merdeka itu tarikh kemerdekaan ketika itu Sama sejarah negara amerika dan indonesia hura hara Jadi siapa mengiktirafnya Sila jawab..

      Kalau merdeka kena mendapat periktiraf semua semua negara sekeling dan tertangga ok,Indonesia masalah belum lagi mendapat sehingga sekarang periktifar dari negara tertangga, seperti isreal tak mendapat periktiraf mana2 Tertangga jadi negara itu cepat dimusnahkan

      Hapus
    15. Berbeda dengan malon yang merdeka hasil sedekah banyak pahlawan Indonesia yang bisa kita lihat melawan penjajah.. macam Sukarno.. bung tomo.. ok Malon mana ada pahlawan yang lawan penjajah ok karena merdeka saja hasil sedekah ok..
      Malon menjadikan mamak Ely britsh sebagai pahlawan kerena telah rela memberi sedekah kemerdekaan..ok tapi Malon juga harus rela jadi peliharaan untuk jaga istana britsh ok wakikikikik

      Hapus
    16. Malon merdeka kerana hadiah dari ratu elizabeth,indonesia merdeka kerana diperjuangkan melalui darah dan air mata pahlawan indonesia

      Eleh cakap banyak ko lon,indonesia adalah penggagas utama konperensi asia afrika thn 1955 di bandung indonesia di mana banyak negara asia afrika berterima kasih kerana indonesia memperjuangkan kemerdekaan negara2 asia afrika cem malaysia

      Hapus
    17. mahatair ni bangga sangat dapat surat pernyataan merdeka pun hibah. hahahaha sembah tuh mama eli sampe modar. hahahha

      Hapus
    18. mahatair ni bangga sangat dapat surat pernyataan merdeka pun hibah. hahahaha sembah tuh mama eli sampe modar. hahahha

      Hapus
    19. Perbezaan bang karno dan Tunku dia tunku berjaya kalahkan komunis walau dengan bantuan british dan bangkarno terpaksa minta japang kalahkan belanda, dan pengikianat belanda berpaling tadah kalahkan belanda dan palawan japang tolong kalahkan belanda ix ix ix, tampa palawan dari belanda dan japang indonesia tak merdeka, mana lagi pintar otaknya untuk merdeka indonesia ke malaysia, antara kegagalan paling besar bangkarno ialah gagal berlawan dengan komunis,bangkarno adalah palawan yg gagal ix ix ix

      Macam ia kalau merdeka kena pintar dong, bukanya pakai bamboo runcing pergi bunuh british officer Itu menunjuk kebodohan warga kamu itu



      Hapus
    20. Sudah jelas kotang yg bodoh ga sadar sadar

      Korang dpt sedekah merdeka..ok
      Korang bangga dpt sedekah merdeka..ok
      Apa lagi nak d bahas.. ok

      Beruk malon amit2

      Hapus
    21. Bodoh nya mahatai si Malon miskin otak 1cc tak Sedar diri Indonesia bantu malon tumpas komunis di zaman Suharto..wkwkwkwk
      Tolol nya mahatai si MAlon dungu tak sedar bahwa jepun meletuskan perang dunia 2 lalu ke Indonesia dan mengalahkan Belanda bukan karena kepentingan sukarno..
      Perbedaan mendasar Sukarno berjuang mati-matian melawan penjajahan untuk merdeka.. sedangkan Tungku Malon berjuang mati-matian jilat jubur penjajah minta sedekah kemerdekaan..
      Sukarno dapat mengalahkan komunis di tahun 1947 sendirian walau dalam keadaan perang dengan Belanda..
      Malon itu spesies paling bodo karena merdeka dari hasil sedekah dan sampai sekarang rela jadi beruk jaga istana britsh.. wakikikikik

      Hapus
  6. Sekali lagi, Indons people of Jakarta jealous RBAF.Kemudian, lebih banyak Indons people of Jakarta Troller akan mengatakan bahawa TNI berkuasa daripada Brunei.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon miskin ada Wang tak kih kih kih

      Hapus
    2. Malon dgn miskin pisah tiada Wkwkwk

      Hapus
    3. Kapal KMC AD-16-05 milik TNI Angkatan Darat (AD), tenggelam di perairan laut kepulauan Seribu, Senin (12/3/2018). Beruntung tidak ada korban jiwa dalam kecelakaan tersebut.

      video: raja aspal

      Negara kaya pun kapal boleh tenggelam.jugak ke.. tu la ada duit tak beli aset baru...

      Hapus
    4. KD Sri inderapura sebuah kapal besar TLDM berbobot 9000 ton bisa lenyap tanpa bekas di bakar malon sampai tak ada ganti nya.. lawak sangat wakikikikik

      Hapus
    5. KD Sri inderapura tinggal nama,nak ganti baru malon tak de wang Wkwkwk

      Hapus
    6. Kri Klewang apa cerita memang betul2 Halimunan... baru cecah air dah hilang pakai pun belum lagi...itu baru betul2 stealth....kihhh...kihhh

      Hapus
    7. Gempur,tak kisahlah dgn cakap ko Wkwkwk...ko yg panas bila klewang terbakar,wajar2 sahaje bila kapal eksperimen ada kemalangan,kapal n aircraft eksperimen US pun ada kemalangan saat dilancarkan,bila takut akan kemalangan dalam eksperimen maka negara tuh tak akan maju dalam hal science n knowledge...satu atau dua boleh kemalangan tapi kemalangan tuh yg menyebabkan suatu science dan knowledge boleh di cipta

      Hapus
    8. project experimental bisa saja gagal. tapi siap ada penggantinya. pabriknya saja ada kok. bisa buat sendiri. la tapi negara kaya kok bisa kapal diraja terbakar dan tenggelam. dan bukan kapal kecil.lho. satu proyek experimental malon yang tidak hancur. tapi bentuknya aneh.. itu senapan vita berapi. dia tidak hancur memqng. tapi mirip senjata planet mars.. hahaha gak kuat mikir dah pokoke

      Hapus
    9. Selain KD Sri inderapura halimunan Malon terbesar.. ternyata Malon bina banyak kapal dengan keupayaan halimunan

      Tengok KD gagah samudra pun terbakar..
      http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/590397-kapal-latihan-tldm-terbakar.html

      KD mutiara pun terbakar
      http://m.batamtoday.com/berita11021-Kapal-Perang-Malaysia-Terbakar.html

      kapal ronda KD Kelantan 'terbakar' dan menyebabkan 26 anggota terperangkap
      Baca lebih lanjut di http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2016/11/10/tldm-terbakar/#e30v8IC7J53UB0rD.99

      KD Jebat terbakar
      http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0602&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_09.htm
      KD perantau tenggelam di limbungan
      https://www.mynewshub.cc/hangat/foto-kapal-tldm-hampir-tenggelam/

      Bahkan kd Rahmad kapal musium pun nak di buat halimunan
      http://m.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/ex-kd-rahmat-perak-tldm-tubuh-jawatankuasa-1.490040

      Kih kih kih

      Hapus
    10. Kapal Malaysia itu kapal lama kalau terbakar pun kami tak rasa aneh ok, dibandingkan kapal baru klewang Dua bakal gunakan oleh tni hilang dunia ini Ok..

      Lagi kami rasa aneh ok

      Hapus
    11. ko rasa aneh karena ko orang tak ada experimental. ada satu project kamu yang kamu rasa juga.tidak aneh. iyaitu senapang vita berapi. experiment desain vita berapi menurut kamu orang tidak aneh. tapi lihat saja... seluruh dunia merasa aneh dengan buah pikiran ko orang tu. jangan ko angkat bakul dalam lemari. tak muat pakcik kahkahkah kih kih

      Hapus
    12. Tak usah berkilah tentang kebodohan malon lah mahatai.. KD Sri inderapura kapal besar hangus di bakar sampai lenyap Kd gagah samudra itu terbakar saat masih di bina.. itulah ketololan malon sebenar wakikikiikik

      Hapus
  7. tahniah brunai.. inilah jiran sejati..

    BalasHapus
  8. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  9. Tahniah Brunai shoping la terus wakikikikik

    BalasHapus
  10. Emang msh ada negara yg blm merdeka bung agung..?
    Oh ya jngan2
    *yg punya lagu hasil curi dr Indonesia terang bulan, ha ha ha
    Moga2 gem & mahat blm sadar & tambah bangga jadi jongos britis. Kwk kwk kwk...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon msh dijajah british Wkwkwk

      Hapus
    2. Indon jongos barua alais budak belanda.... jawa ni pengkhianat kepada bangsa indonesia tu sendiri.. ermmm

      Hapus
    3. Dein,kl budak manalah boleh jaga istana cem askar malon jaga istana mama ely Wkwkwk

      Hapus
    4. tu beruk bersarong yg sering jaga istana buckingham siapa ya..?? mestilah malon tu.. takkanlah askar britain pakai sarong... kahkah..

      Hapus
    5. http://4.bp.blogspot.com/_PbaJl16c3VI/SBzSbU7I79I/AAAAAAAAAXM/XFIyslypRMs/s1600-h/changing+of+guards.jpg .. Kahkahkah.. askar bersarong jadi babu mat salleh. Memalukan..!!!!

      Hapus
    6. salam anggota satpam mama eli hahahahaha

      Hapus
  11. Kapal KMC AD-16-05 milik TNI Angkatan Darat (AD), tenggelam di perairan laut kepulauan Seribu, Senin (12/3/2018). Beruntung tidak ada korban jiwa dalam kecelakaan tersebut.

    video: raja aspal


    Elok la indon menaikkan bajet pwrtahana mereka utk gantikan aset2 lama mereka ni.. sebagai negara kaya G20 aset aset buruk ini harus dilupuskan..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahaha selow @dein babu british, modernisasi tni telah terencana dan berjalan sesuai target, tak macam malon yg bising sangat tapi plannya cuma sebatas AKAN kahkahkahkah, sampe2 nuri comel pun masi di pelihara xixixixi

      Hapus
    2. Tak terbalik ke tuh Wkwkwk...setakat nih malon nak beli jet pejuang dan submarine mesti tunggu masa 20 thn Wkwkwk...Katanya malon lebih kaya dari indonesia knp malon mesti tunggu masa 20 thn buat nak beli weapon Wkwkwk

      Hapus
    3. KD Sri inderapura sebuah kapal kapal besar berbobot 9000 ton bisa lenyap tanpa bekas di bakar malon.. lawak sangat wakikikikik

      Hapus
    4. kd indrapura cqnggih sangat. tombol pun halimun. sampai tak sengaja tekan tombol BURN wkwkwk

      Hapus
    5. KD sri inderapura tu kapal halimunan malon paling besar se-Asia tenggara bro wakikikikik

      Hapus
    6. tak silap bot yang karam tu baru...

      Hapus
    7. Bot kecik wajar tenggelam kena ombak ganas,sri inderapura kapal raksasa tenggelam kerana terbakar Wkwkwk...malunya jer Wkwkwk

      Hapus
    8. Ok la tu terbakar namun dah banyak berbakti pada negara... bukan baru je keluar masuk air dah terbakar pakai pun belum lagi... itu lagi memalukan hehehehehe

      Hapus
    9. Gempur@ makanya sering baca pakcik bila tak paham Wkwkwk...KMC tuh adalah inventori TNI AD binaan PT Tesco maritim indonesia yg telah lama berkhidmat dalam inventory TNI AD,ko kira KMC tuh produk baru Wkwkwk

      Hapus
    10. Bukan sahaja KD Sri inderapura terbakar..
      Tengok KD gagah samudra pun terbakar..
      http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/590397-kapal-latihan-tldm-terbakar.html

      KD mutiara pun terbakar
      http://m.batamtoday.com/berita11021-Kapal-Perang-Malaysia-Terbakar.html

      kapal ronda KD Kelantan 'terbakar' dan menyebabkan 26 anggota terperangkap
      Baca lebih lanjut di http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2016/11/10/tldm-terbakar/#e30v8IC7J53UB0rD.99

      KD Jebat terbakar
      http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0602&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_09.htm
      KD perantau tenggelam di limbungan
      https://www.mynewshub.cc/hangat/foto-kapal-tldm-hampir-tenggelam/

      Bahkan kd Rahmad kapal musium pun hampir tenggelam
      http://m.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/ex-kd-rahmat-perak-tldm-tubuh-jawatankuasa-1.490040

      Malon sememang nak bina kapal halimunan terbanyak di Asean ini wakikikikikik

      Hapus
    11. itulah yang mau saya katakan. kayaknya tentara malon tidak ada disiplin. tidak bisa merawat dan maintenance. saya mau bilang.. sadarlah. tapi kalo tetep malas malasan ya biarkan saja. nahas yang akan mendidik mereka

      Hapus
    12. Malon angkat bakul sendiri wakikikikik

      Hapus
    13. Amad bung itu hal normal dlm mana2 military. Sedang kan tni al juga ada kapal yg kebakaran dan ada yg bru2 ini tenggelam. Namun itu hal biasa. Asl sudah mengikut sop Di tetap kan

      Hapus
  12. Barang panas, bisa diangkat jadi artikel

    https://regional.kompas.com/read/2018/03/12/19040101/banyuwangi-ekspor-kapal-militer-ke-rusia

    BalasHapus
  13. Amat berharap brunai mempunyai tentera udara yg mempunyai jet pejuang. Bole mencontohi singapura dgn mewujudkan tentera udaranya Di luar negara

    BalasHapus
  14. https://lancercell.com/2018/03/12/rib-carbotech-pt-lundin-industry-dibeli-oleh-militer-rusia/ wooooowww.. laju sangaaaatt.. 80 knot(160km/jam).

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ini kok kita baru tahu yaa ? Kayane gak mau aliran bakul bakulan angkat iki lundin 😀

      Militer Rusia pesan 7 unit. Sampai saat ini sudah 5 yg telah dibuat dan dikirimkan ke Rusia. Yg ditest dan diberitakan unit ke 6. Artinya sejak tahun lalu sudah kirim ke Rusia.

      Good Work Lundin... ditunggu kemunculan Klewang Reborn nya, yg kalau baca2 di defense.pk infonya akhir maret atau april mau dilaunch kembali.

      Mudah2an.

      Hapus
    2. sebenarnya produk Lundin banyak bung..dan sudah diekspor ke beberapa negara. Saya baru tau kalau mereka sudah mampu membuat boat dengan kecepatan 80 knot. Ini sama buatan Itali dan Inggris.. Dan di Indonesia tidak hanya PT Lundin yg mampu membuat RHIB.. masih ada beberapa perusahaan swasta tpi lupa nmanya.. hehehe..

      Hapus
    3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    4. malah negara jiran ni termasuk pembeli pertama kapal dari pt lundin. berita dah lama.
      http://defense-studies.blogspot.com/2009/11/al-malaysia-singapura-beli-kapal-rib.html?m=1

      Hapus
    5. Wah ini kalau ketahuan bro Gem dan bro Maha bisa dianggap bakul angkat diri sendiri bro.. gak mungkin lah produk Indonesia yg selalu dibilang jelek dan inqualified bisa dan mau dibeli oleh mereka.

      Ini pasti berita hoax.. 😃

      Hapus
    6. itu dah lama gan. juga trrimakasih malaysia percaya produk terbaik pt lundin. tahniah... kakau mau drone laut ada. mau tank laut ada. silahkan shoping lagi pakcik ...

      Hapus
  15. Mari lihat betapa Indons bermain keras terhadap orang yang malthy.Menyokong pasukan anda seperti yang anda boleh.

    http://aseanbasketballleague.com/event/784548/

    BalasHapus
  16. Mari lihat betapa Indons bermain keras terhadap orang yang malthy.Menyokong pasukan anda seperti yang anda boleh.

    http://aseanbasketballleague.com/event/784548/

    BalasHapus
  17. Mari lihat betapa Indons bermain keras terhadap orang yang malthy.Menyokong pasukan anda seperti yang anda boleh.

    http://aseanbasketballleague.com/event/784548/

    BalasHapus
  18. Gem mana ada di dunia ini negara merdeka lagu nasionalnya aja bajakan..
    Hati kau msh bangga ya nyanyiin ha ha ha...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahaha...malon emang plagiat Wkwkwk

      Hapus
  19. https://international.sindonews.com/read/1288966/40/indonesia-nomor-10-importir-senjata-terbesar-di-dunia-1520844422

    BalasHapus
  20. Arms imports by African states decreased by 22 per cent between 2008–12 and 2013–17.
    Algeria accounted for 52 per cent of all African imports in 2013–17.
    Nigeria’s arms imports grew by 42 per cent between 2008–12 and 2013–17.
    Total arms imports by states in the Americas decreased by 29 per cent in 2013–17 compared with 2008–12. Venezuela’s arms imports fell by 40 per cent between the two periods.
    Imports by states in Europe decreased by 22 per cent between 2008–12 and 2013–17. Deliveries of advanced combat aircraft from the USA will drive import volumes up during the next few years.
    In 2013–17 China accounted for 68 per cent of arms imports by Myanmar, followed by Russia (15 per cent).
    Indonesia increased its arms imports by 193 per cent between 2008–12 and 2013–17.
    Australia was the sixth largest arms importer globally in 2013–17.

    BalasHapus
  21. https://www.jejaktapak.com/2018/03/12/akui-di-bawah-tekanan-kuat-amerika-rusia-mulai-bangun-su-35-indonesia/

    Ini jika negara benar2 merdeka.. tidak gentar menghadapi tekanan negara manapun, bebas mau bergerak kemanapun. Beda kalau negara boneka, sampai kiamat akan selalu menjadi babu seperti sapi dicocor hidungnya.. xixixi..

    BalasHapus
  22. Rahasia.. malasya lagi membina heli blackhawk gen.6 + fitur no engine (stealth).. boleh halimun jugak tu, yanf tak percaya mentality zaman batu.. ~ malasya logic

    BalasHapus
    Balasan
    1. Link nabti aja 20tahun lagi yee...
      kehkehkeh.....

      Hapus
    2. Klu gitu tak bole dikira statement nya

      Hapus
    3. Boleh dikira kira pak cik

      Hapus
  23. Indonesia ekspor kapal cepat RIB 38feet ke Rusia:

    https://lancercell.com/2018/03/12/rib-carbotech-pt-lundin-industry-dibeli-oleh-militer-rusia/

    WoW keren.... kehkehkehkeh....

    BalasHapus
  24. amerika ada letter of freedom...tanggal bulan tahun menyatakan merdeka dari jajahan british.....mana surat proklamasi merdeka malaysie?
    teks proklamasi merdeka indonesia...17 agustus 1945....bukti sejarah sekarang masih dapat dilihat....dimanakah teks proklamasi malaysie????

    BalasHapus
    Balasan
    1. Silah sambung study Di malaysia. Anda bisa melihatnya.

      Hapus
    2. Malaysia ada sememang itu letter of freedom.. tapi di simpan di suatu tempat rahsia.. korang tak percaya berarti kirang mentality zaman batu ~ malasya logic

      Hapus
    3. @harta hahahaha seluruh rakyat malasya kena tipu kerajaan malon xixixixi
      Kalo kerajaan mu punya mental dan bernyali untuk membuka fakta, korang dan seluruh rakyat malasya bakalan malu kahkahkahkah
      Masi tak percaya???? Sila tanya kerajaan mu,, palingan korang ditangkap polis kahkahkahkah

      Hapus
    4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    5. Atas sebab saya sudah melihatnya semasa belajar Di universitas. Dan sahabat2 saya sudah mengkajinyabdi arkib museum negara kerana itu saya sarankan dia dtng dan sambung belajar disini. Saya ngak mau hoax2. Klu saya kat akan bahawasanya didalam buku sma ada gmbr yg ditunjukan pasti dia ngak percaya. Oleh itu dtng lah kemari dan sila lah belajar Di sini. Ngak papa.

      Hapus
  25. Hora percoyo...

    No pick isHOAX

    BalasHapus
  26. baru ani brunei bali 5 buah boat kh27

    BalasHapus